ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

مالیات بر مهریه؛ از شایعه تا واقعیت

1 اردیبهشت 1403

مالیات بر مهریه؛ از شایعه تا واقعیت

از زمانی که  بودجه سال 1403 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و افزایش قابل توجه سهم مالیات از درآمد های دولتی  بر همه مردم محرز شد، اخبار و شایعاتی در مجامع دست به دست گشت مبنی بر اینکه در سال جدید حتی مهریه هم مشمول  مالیات بر عایدی سرمایه می باشد. اما این ادعا تا چه اندازه صحت دارد؟

نظام حقوق مالیه ایران بر پایه اصل قانونی بودن مالیات ها بنا گردیده، بدین معنا که هیچ مالیاتی به هیچ عنوان قابل اخذ از اشخاص نیست مگر آنکه به موجب قانون تعیین شده و یا قانونگذار به نهاد وضع کننده آن مالیات اجازه چنین تصمیمی را داده باشد. پس با مراجعه به منابع قانونی می توان از درستی یا نادرستی این ادعا مطلع شد.

بر اساس ماده 144 قانون مالیات های مستقیم جهیزیه منقول و مهریه اعم از منقول و غیرمنقول و ... به طور به مدت ده سال از تاریخ اجرای این اصلاحیه طبق ضوابط مقرر در آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فن‌آوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید از پرداخت مالیات معاف می‌باشد. در حال حاضر، تا زمانی که قانون مالیات مهریه، مجلس، تصویب و اجرایی نشده است، هیچ گونه مالیاتی به مهریه 1403 تعلق نمی‌گیرد. البته، این حکم، تا زمانی جاری است که زن، برای گرفتن مهریه و خرید و فروش سکه های مهریه اقدام نکرده یا زوجین، سند نقل و انتقال مهریه غیر پولی، مانند ملک و خودرو را امضا نکرده باشند. چرا که معاملات سکه و نقل و انتقال ملک و خودرو، به ترتیب، مشمول مالیات سکه و مالیات نقل و انتقال ملک و خودروخواهد شد.