ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

آمار تورم در نخستین ماه سال 1403 منتشر شد

4 اردیبهشت 1403

آمار تورم در نخستین ماه سال 1403 منتشر شد

با پایان نخستین ماه از سال جدید، مرکز آمار بالاخره اطلاعات مربوط به نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه فروردین ماه را منتشر کرد. در این آمار، منظور از تورم ماهانه فروردین ماه میزان تغییر در شاخص قیمت ها از ابتدا تا انتهای فروردین 1403 است. اما منظور از تورم نقطه به نقطه میزان تغییراتی است که از فروردین سال 1402 تا فروردین 1403 یعنی دقیقا در یک بازه یک ساله در شاخص قیمت ها تجربه شده است.

 بر اساس این گزارش در فروردین ماه ۱۴۰۳، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳۰.۹ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۰.۹ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه فروردین ماه ۱۴۰۳، در مقایسه با ماه قبل، ۱.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

این گزارش اطلاعات جالب توجهی را نیز در خصوص دهک های درآمدی اختصاص داده است. بر اساس آن، نرخ تورم سالانه کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳، برابر ۳۸.۸ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۴.۷ درصد برای دهک اول، تا ۴۰.۱ درصد برای دهک دهم است. لذا فاصله تورمی دهک ‌ها در این ماه به ۵.۴ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۴ واحد درصد) بدون تغییر بوده است.

منبع: ایسنا