ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

تفاوت  تجدید نظرخواهی و واخواهی به زبان ساده

4 اردیبهشت 1403

تفاوت تجدید نظرخواهی و واخواهی به زبان ساده

تجدید نظر خواهی از جمله واژگانی است که عمده ما آنرا شنیده و احتمالاً در فرایند دادرسی درگیر آن هم شده باشید. اما بسیاری از افراد با شنیدن اصطلاحاتی چون واخواهی و فرجام خواهی سردرگم شده و حتی برخی افراد هر سه آنها را یکی می دانند، در حالی که هریک از این مفاهیم ناظر بر یک اقدام خاص در فرایند دادرسی است. برای شناخت شباهت ها و تفاوت های آنها با ما همراه باشید.

واخواهی روشی است که در آن کسی که حکم غیابی برعلیه او صادر شده و به آن اعتراض دارد،  همان دادگاه صادر کننده حکم به آن رسیدگی کرده و در مورد آن رأی مقتضی صادر کند. در صورتی که حکم دادگاه به صورت غیابی صادر شود و محکوم‌علیه غایب از آن واخواهی کند، دادگاه صادرکننده می‌تواند در رسیدگی به واخواهی و تحت ضوابط مقرر، چنانچه واخواهی را مقرون به صحت بداند، حکم خود را تغییر  دهد. پس اگر در حالی که شما یک رسیدگی حقوقی یا کیفری داشتید، ولی بنا به دلایلی قادر به حضور در محکمه نشده و به تصمیم دادگاه اعتراض دارید، باید واخواهی کنید. فرقی نمی کند که حکم به نفع شما یا علیه شما صادر شده باشد. در این فرایند به اقدام شما واخواهی، به شما واخواه و به طرف مقابل واخوانده گفته می شود و احکام آن بطور کلی در مواد 305 و 307 قانون آیین دارسی مدنی آمده است.

تجدید نظرخواهی حالتی است که درآن شما به حکم صادر شده توسط دادگاه بنابه دلیلی اعتراض دارید و قصد دارید که در مرجع بالاتر مورد رسیدگی قرار گیرد و مهلت آن هم مانند واخواهی بیست روز است. بنابراین تفاوت اصلی واخواهی و تجدید نظر در آن است که اولا واخواهی منحصر به مواردی است که رای بصورت غیابی صادر شده باشد در حالی که در تجدید نظر چنین شرطی وجود ندارد. ثانیاً در واخواهی، پرونده در همان دادگاهی که رای غیابی را صادر نموده است رسیدگی خواهد شد اما در تجدید نظرخواهی این رسیدگی در مرجع بالاتر یعنی دادگاه تجدید نظر صورت خواهد گرفت.