ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

آیا داشتن کانکس در زمین های کشاورزی قانونی است؟

5 اردیبهشت 1403

آیا داشتن کانکس در زمین های کشاورزی قانونی است؟

شاید تاکنون زمین هایی را دیده  باشید که صاحب آن در زمین یک یا چند کانکس قرارداده و یا حتی خودتان به عنوان مالک زمین، قصد ساخت یا قرار دادن  کانکس برای استراحت یا سکونت در زمین خودتان را داشته باشید. اما مهم ترین پرسشی که مطرح خواهد شد این است که آیا نصب و ساخت کانکس در زمین کشاورزی مجاز بوده یا با پیگرد قانونی همراه است؟ برای پاسخ به این پرسش با ما همراه باشید.

کانکس نوعی سازه قابل حمل است که معمولا به صورت پیش ساخته تولید می‌شود. این سازه یکی از پرکاربرد‌ترین سازه‌هایی است که به عنوان محل اسکان موقت اشخاصی چون کارگران ساختمانی بکار می رود، پس این سازه اولاً از پیش ساخته بوده و ثانیا برای کاربری های موقت مورد استفاده قرار می گیرد.اما علت محبوبیت آنها چیست؟

 زمین هایی که در آنها کار کشاورزی یا باغداری انجام می شود عموماً دارای کاربری زراعی هستند. به این معنا که مالک این زمین ها صرفاً می توانند از آنها برای زراعت و کشت محصولات کشاورزی استفاده کنند. در چنین زمین هایی نهاد های محلی مثل شهرداری یا دهیاری اجازه ساخت بنای مسکونی نخواهند داد، چرا که ساخت بنا سبب تغییر کاربری زمین از زراعی به مسکونی خواهد شد. علت اصلی آن هم مربوط می شود به قانونی به نام قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها که در سال 1374 تصویب شده و به موجب آن هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی جز در مواردی خاص ممنوع اعلام گردید. اما وجود یک نکته خاص در این قانون فرصتی را خلق کرده تا بتوان در زمین های زراعی نیز به شکل مسکونی استفاده کرد.

از آنجا که کانکس را نمیتوان به معنای دقیق کلمه یک بنا دانست و عمدتاً سازه هایی قابل حمل هستند و بدون زیرسازی قابل ساخت و نصب در محل می باشند، بسیاری از زمینداران و باغداران اقدام به نصب حداقل یک کانکس در زمین یا باغ خود می کنند. انجام این کار به حدی رواج یافته که این نوع سازه ها گاهی اوقات به محل سکونت دائمی تبدیل شده و حتی مالک، زمین یا باغ گفته شده را به عنوان نوعی ملک ویلایی به فروش می رسانند. اما آیا ممکن است این اقدام با موانع قانونی همراه شود؟

باید بگوییم که متاسفانه هیچ قانون بخصوصی درباره امکان یا عدم امکان قانونی نصب کانکس در زمین های زراعی و باغ ها وجود نداشته و به نوعی این نوع از سازه ها به عنوان مال منقول شناخته می شوند. پس همانطور که آوردن یک شی قابل حمل به داخل ملک مانع قانونی ندارد در خصوص نصب کانکس نیز هیچ منعی را نمیتوان متصور بود، مگر در حالتی که این کانکس به نوعی یک بنا محسوب شده و دهیاری یا شهرداری محل زمین، آنرا مصداق کمیسیون ماده 100 تشخیص دهد که در این صورت حکم به تخریب بنای شما صادر خواهد شد. در مجموع پیشنهاد می شود از ساخت و اجرای کانکس هایی که به نوعی می توانند ملک مسکونی تلقی شوند خودداری نموده و در صورت ضرورت از کانکس های پیش ساخته و آماده نصب در محل استفاده نمایید تا با عواقب قانونی مربوط به آن مواجه نگردید.