ساعت کار: از شنبه تا پنجشنبه ساعت 8 الی 17

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

22 آذر 1400

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

به موجب ماده 723 قانون مجازات اسلامی هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است بنماید و همچنین هر کسی به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع می باشد به رانندگی وسایل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد بنابراین همانطور که از مفاد این ماده مشخص می باشد رانندگی بدون داشتن گواهینامه در قانون به عنوان جرم تعریف شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است .

باید توجه نمایید که قانونگذار با ذکر گواهینامه مخصوص در صدد تفکیک بین گواهینامه ها می باشد،

به عنوان مثال شخصی که گواهینامه رانندگی پایه دو که برای اتومبیل های سبک می باشد،را دارا می باشد نمی تواند راننده کامیون های باری باشد که مستلزم داشتن گواهینامه پایه یکم می باشد یا شخصی که گواهینامه موتور را اخذ ننموده نمی تواند بدون داشتن گواهینامه موتور سواری نماید. بر این اساس چنانچه بلحاظ قانونی رانندگی یا یک وسیله نقلیه مستلزم اخذ گواهینامه خاص آن وسیله می باشد، باید آن گواهینامه اخذ گردد.

چنانچه گواهینامه جعلی باشد دراین صورت علاوه بر مجازات جعل گواهینامه، عمل شخص مشمول رانندگی به بدون گواهینامه نیز می شود، زیرا چنین گواهینامه ای فاقد اعتبار قانونی است.

 بخوانید : عذر موجه برای عدم حضور در دادگاه حقوقی