9 خرداد 1403
خدمات قضایی
وظایف دفاتر خدمات قضایی به شرح ذیل است:ثبت اعاده دادرسی دعاوی حقوقی، فرجام خواهی و پروندههای مرتبط با دیوان عالی کشور ثبت دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری. اعتراض به قرارهای نهایی دادسرا (منع تعقیب، موقوفی تعقیب، تعلیق تعقیب، توقف تحقیقات، دستور ضبط وجه الکفاله، دستور ضبط وجه الوثاقه) اعتراض ثالث
دفاتر خدمات قضایی در راستای الکترونیکی شدن اقدامات قضایی و همچنین دسترسی سادهتر هموطنان به کارشناسان قوه قضاییه تشکیل شدهاند.حوزه فعالیت دفاتر خدمات قضایی اغلب در محدوده ثبت و پیگیری قضایی است. در ادامه به توضیح وظایف دفاتر خدمات قضایی و شیوه طرح دعوا به صورت الکترونیکی میپردازیم.
وظایف دفاتر خدمات قضایی به شرح ذیل است:
- ثبت دادخواستهای بدوی دادگاههای حقوقی، خانواده و شورای حل اختلاف (درخواست سازش بهصورت الکترونیکی قابل ثبت نبوده و مانند قدیم به صورت دستی از طریق شورا ثبت میگردد.)
- ثبت شکوائیه.
- ثبت واخواهی و تجدیدنظر آرای شورای حل اختلاف، دادگاه های خانواده، حقوقی و کیفری
- ثبت اعاده دادرسی دعاوی حقوقی، فرجام خواهی و پروندههای مرتبط با دیوان عالی کشور
- ثبت دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری.
- اعتراض به قرارهای نهایی دادسرا (منع تعقیب، موقوفی تعقیب، تعلیق تعقیب، توقف تحقیقات، دستور ضبط وجه الکفاله، دستور ضبط وجه الوثاقه)
- اعتراض ثالث
- دعاوی طاری (دعوای تقابل، ورود ثالث و جلب ثالث)
- درخواست تامین دلیل و تامین خواسته
- ثبت اظهارنامه (اخطار قانونی)
- ثبت لایحه (در آینده نزدیک)
- پیگیری ابلاغ الکترونیکی
- پیگیری آخرین وضعیت دادخواست، شکواییه، لایحه و یا اظهارنامه، پیگیری زمان تشکیل دادگاه، پیگیری اظهارنامه و ارائه گواهی ابلاغ
- ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه قوه قضاییه
- تمدید پروانه وکلا (دریافت هزینه دادگستری)
شیوههای طرح دعوا به صورت الکترونیکی به قرار ذیل است:
- درگاه خدمات الکترونیکی: در این شیوه، ثبت دادخواست و یا شکواییه پس از ورود به درگاه خدمات قضایی الکترونیکی صورت میگیرد و کد رهگیری به دنبال تکمیل اطلاعات دریافت میشود. متعاقب آن، متقاضی به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و هزینههای مربوط به دادخواست و یا شکواییه را پرداخت نماید. ارایه خدمات الکترونیکی به روش خودکاربری برای ثبت و ارسال الکترونیکی اظهارنامه، شکواییه، دادخواستهای بدوی، طاری و اعتراضی برای وکلا فراهم شده است. وکلای دادگستری که در سامانه ثنا ثبتنام کردهاند میتوانند با مراجعه به سامانه عدلایران از قسمت “خدمات ویژه وکلا” شخصا برای ثبت، تکمیل فرایند خدمات الکترونیکی و پرداخت هزینههای قانونی اقدام نمایند. شایان ذکر است در این مرحله وکلا باید پس از هماهنگی با یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، خدمت مورد نظر را به آن دفتر ارسال نمایند تا پس از بررسی نهایی نسبت به ارسال آن به مرجع قضایی اقدام شود.
- رجوع به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: در این شیوه، مراجعه کننده از همان ابتدا به دفتر خدمات قضایی مراجعه نموده و با ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز، دادخواست و یا شکواییه خود را ارائه مینماید. در حال حاضر، تمام عنواین خواسته و یا اتهام قابل طرح در این دفاتر نیست.
-
دفتر خدمات الکترونیک قضایی چیست؟
دفتر خدمات الکترونیک قضایی چیست؟
اهداف راهاندازی و وظایف این دفاتر چیست؟ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای آسان کردن مراجعات مردم و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت آنها در دادگاهها و محاکم قضایی ایجاد شدهاند. بنابراین میتوان گفت از اهداف دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کاهش مراجعه مردم به دستگاه قضا و همچنین سرعت بخشیدن به رسیدگی پروندهها و صرفهجویی در زمان میباشد. در ادامه این مقاله به معرفی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و اهداف، وظایف و هزینههای دفتر خدمات الکترونیک قضایی میپردازیم.
دفتر خدمات الکترونیک قضایی
دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خدمات مربوط به دستگاه قضا و دادگاهها را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه میدهند. در طرح خدمات الکترونیک قضایی مردم میتوانند برای طرح دعاوی حقوقی دعاوی خانوادگی، دعاوی تجدید نظر واخواهی و … بدون اینکه به محاکم یا دادسرا مراجعه نمایند تنها با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به صورت الکترونیک اقدام به طرح دعوا نمایند. دفتر خدمات الکترونیک قضایی اهداف مختلفی نظیر تسهیل مراجعات مردم به دستگاه های قضا، کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، سرعت بخشیدن به رسیدگی پروندهها، صرفهجویی در زمان و هزینه مردم و دستگاه قضا، افزایش کارآمدی دستگاه قضایی کشور و رفع موانع اداری دارند.
اهداف دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
همانطور که پیشتر اشاره کردیم از مهمترین اهداف دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کاهش مراجعه حضوری به دستگاه قضایی و همچنین سرعت بخشیدن به رسیدگی پروندهها و صرفهجویی در زمان و هزینه است. از دیگر اهداف مهم دفاتر خدمات الکترونیک قضایی میتوان به شفاف سازی در فرآیند رسیدگی به پروندهها و شکایات و افزایش کارآمدی دستگاه قضا با افزایش سرعت در رسیدگی اشاره نمود که با راهاندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی محقق میشود. با افزایش سرعت و دقت دستگاه قضا در مجموع افزایش کیفیت رسیدگی به شکایات رضایتمندی مردم نیز از قوه قضاییه بیشتر میشود.
دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با حذف موانع اداری موجب میشوند که شهروندان از فرصتهای برابر برخوردار گردند. طبق شواهد مرکز آمار و فناوری، قوه قضاییه با راهاندازی دفاتر الکترونیک خدمات قضایی و به موجب آن آسان نمودن ارائه خدمات قضایی توانسته است سرعت بخشیدن به رسیدگی در پروندهها و شکایات را محقق سازد. یکی از خدماتی که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با نوآوری ارائه میشود ارائه ابلاغها قضایی به صورت الکترونیکی است که در مقام مقایسه با نمونه سنتی آن توانسته موجب افزایش سرعت رسیدگی به شکایات و پروندههای قضایی شود.
انواع خدمات ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
خدمات ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک شامل حوزههای مختلفی میشود. شما میتوانید در طرح دعاوی مختلف و برخی امور دیگر به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید. این خدمات شامل موارد زیر میشود:
طرح دعاوی مالی
دعاوی خانوادگی
تجدید نظر
واخواهی
رسیدگی مجدد و طاری
عقود و تعهدات نظیر ابطال اجارهنامه
امور شهری
اعسار و تقسیط
امور حسبی
مسائل مربوط به شرکتها و امور تجاری
اسناد و امور ثبتی
دعاوی مربوط به اموال و مالکیت نظیر دادخواست تخلیه، اثبات مالکیت، رفع تصرف عدوانی و..
هزینه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
در شیوه سنتی زمانی که شما برای طرح شکایات خود به دادگاهها و دادسراها مراجعه میکردید، باید هزینههایی را نیز طبق قانون پرداخت میکردید. اکنون شما با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز باید هزینههایی را متقبل شوید. این هزینهها طبق قانون تصویب شده به دو دسته تقسیم میشوند که این دو دسته شامل هزینههای دادرسی و هزینه ارائه خدمات قضایی میباشد. هزینههای دادرسی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کماکان مشابه هزینه دادرسی در شیوه سنتی میباشد. اما هزینه ارائه خدمات قضایی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با شیوه سنتی آن متفاوت است و در دفاتر خدمات این هزینه کمتر است.
آیین نامه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
رئیس قوه قضاییه در راستای رفع اطاله دادرسی، تسریع در امور جاری محاکم و پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از فناوریهای جدید در روند دادرسی، آییننامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی را در 22 خرداد ماه سال 91 تصویب کرد و در اجرای ماده 2 آییننامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی مصوب 22 خردادماه سال 91 رئیس قوه قضاییه، دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی را ابلاغ کرد. آیین نامه مصوب سال 96 رئیس قوه قضاییه و دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی به موجب مادهی 39 آییننامه جدید، جایگزین آیین نامه پیشین شد.
ساعات کاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
ساعات و روزهای کاری دفاتر خدمات طبق دستورالعملهای کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تعیین میشود. طبق این دستورالعملها دفاتر خدمات قضایی از شنبه تا پنجشنبه آماده ارائه خدمات هستند. ساعات کاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از شنبه تا چهارشنبه، 8 صبح الی 4 بعد از ظهر است. اما در روز پنجشنبه این مدت زمان کاهش مییابد و ساعات کار از 8 صبح تا 1 بعد از ظهر میباشد. البته ممکن است برخی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با در نظر گرفتن حجم کاری خود در طول هفته از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد از ظهر خدمت رسانی نمایند که با نظر مدیر دفتر امکان تمدید ساعات کاری تا ساعت 4 بعد از ظهر وجود دارد.